Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Kojak
Ekspert
Posty: 819
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: Kojak » dzisiaj, 11:05

W tym wątku chciałbym zainteresować forumowiczów kosztami ekologicznych urojeń tudzież obecnej polityki ekologicznej Krakowa, Małopolski, Polski i Europy. W tym roku rozstrzygnięto (lub rozpisano i otrzymano oferty) kilka przetargów na autobusy zarówno z napędem spalinowym jak i elektrycznym a także zasilanych wodorem. Stanowi to doskonałą okazję do dość wiarygodnego porównania kosztów autobusów.

Wątek w dziale "Infrastruktura i inwestycje", bo mniej on dotyczy samych autobusów, a bardziej właśnie kosztów i inwestycji, także w infrastrukturę. Jest to próba odpowiedzi na pytanie: "Czy ekologia nam się opłaca? Czy stać nas na ekologię?" Czy może jest to "krakowski snobizm"? A może po prostu ulegamy trendom modowym i politycznym?

Poniżej zestawienie cen z aktualnych, tegorocznych przetargów. Bez uwzględnienia dofinansowania, bo owe "dofinansowanie" jest w istocie przesuwaniem kosztów z budżetu miejskiego, na znacznie szerszą grupę, o czym należe pamiętać, acz nie sposób o tym wnikliwie pisać nie będąc ekonomistą. Wszak wiadomo, że rządy pieniędzy nie produkują, jedynie je drukują, a dodruk pustego pieniądza, to większa inflacja, a inflacja jest niewidzialnym podatkiem. I tak dalej, i tak dalej.

Napęd spalinowy
Krakowskie zamówienie ramowe na flotę Euro 6 Zamówienie podpisane 18 czerwca 2025 r. to największy od kilku lat kontrakt dotyczący autobusów spalinowych w Krakowie. MPK planuje sukcesywną dostawę maksymalnie:
90 sztuk 12-metrowych autobusów Solaris Urbino 12 – 1,35 mln zł netto za sztukę,
60 przegubowych autobusów 18-metrowych – 1,825 mln zł netto za sztukę,
30 autobusów midi (10,5 metra) – 1,3 mln zł netto za sztukę,
10 podmiejskich autobusów – 1,39 mln zł netto za sztukę.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mpk-krakow ... autosanow/

12 metrowy koszt: 1,35 mln
18m metrowy koszt: 1,82 mln



Napęd elektryczny
27 stycznia MPK Kraków otrzymało dwie oferty. Od:

w zadaniu numer 1
(22 standardowe autobusy z ładowarkami) Solaris Bus & Coach - spółka zaproponowała cenę 65 458 140,00 PLN brutto (53 224 500,00 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 321 800,00 PLN,
ładowarka 97 200,00 PLN.
Irizar e-mobility - spółka zaoferowała cenę 66 413 303,88 PLN brutto (54 012 439,75 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 349 196,00 PLN,
ładowarka 105 102,00 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/irizar-vs- ... -faworyta/
W zadaniu 2 (10 przegubowych autobusów z ładowarkami):
Solaris zaproponował cenę 40 516 200,00 PLN brutto (32 936 748,78 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 196 800,00 PLN,
ładowarka 97 200,00 PLN,
Irizar cenę 43 744 667,10 PLN brutto (35 558 266,83 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 451 375,00 PLN,
ładowarka 105 102,00 PLN.

Budżet MPK na Zadanie 1 wynosi 74 279 700 PLN brutto, a na Zadanie 2 45 571 500 PLN brutto. Czyli obie oferty mieszczą się w budżecie, ale Solaris oferuje większy zapas. I jest naszym faworytem do zwycięstwa w obu częściach zamawiania MPK.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/irizar-vs- ... -faworyta/

12 metrowy koszt: 2,3 mln
18m metrowy koszt: 3,2 mln


Napęd wodorowy
Zadanie 1 (3 autobusy 12 m): Cena brutto: 14.391.000 PLN / Cena netto: 11.700.000 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus eCiatro fuel cell na poziomie 3.900.000 PLN.
Zadanie 2 (2 autobusy 18 m): Cena brutto: 12.546.000 PLN / Cena netto: 10.200.000 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Mercedes-Benz eCiatro fuel cell na poziomie 5.100.000 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/koleje-mal ... zarny-kon/
Analiza budżetowa W przetargu rozstrzygniętym 30 maja 2025 roku, PAK-PCE zaoferował 8 autobusów wodorowych MAXI za 28.665.356 PLN brutto / 23.305.168 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus NesoBus 12 na poziomie 2.913.146 PLN netto.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mzk-konin- ... z-nesobus/

Tutaj jest ciekawa sytuacja bo wodorowa solówka ze stajni Mercedesa jest o 1 mln PLN netto droższa niż Nesobus.

12 metrowy koszt: 2,9 - 3,9 mln
18m metrowy koszt: 5,1 mln


W kolejnym poście postaram się zamieścic zestawienie z kosztami energii.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 461
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: sorig » dzisiaj, 11:24

Doświadczenia Jaworzna pokazują, że całkowite koszty związane z zakupem i eksploatacją autobusów elektrycznych są niższe niż spalinowych.

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 87032.html

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: krk_kmk » dzisiaj, 13:32

Wyliczenia nie mają znaczenia, skoro i tak miasta będą zmuszane poprzez np. Ustawę o elektromobilności do kupowania innych autobusów niż spalinowe. Tu chodzi o ideologię a nie ekologię czy koszty
Bez stresu, to tylko post ;)

mems
Specjalista
Posty: 221
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: mems » dzisiaj, 16:22

Jeżeli chodzi o politykę małopolski to chciałem przypomnieć, że dalej w aglomeracji krakowskiej mamy miejscowości liczące ponad 1000 mieszkańców, które nie mają dostępu do zintegrowanego transportu zbiorowego (a które są na tyle daleko, że lepiej, żeby były obsługiwane przez województwo).

Przy okazji mamy kompletnie bierne powiaty obwarzankowe, które nie finansują PTZ (nie dopłacają ani do linii MLD, ani do linii MPK).

W dlatego imo w przypadku polityki transportowej województwa najważniejsze jest to, żeby zwiększać pracę eksploatacyjną szybko, co nie jest do końca możliwe w przypadku elektryków, bo trzeba kupić nówki autobusy, zbudować stację ładowania (MLD ma chyba korzystać głównie z ładowania zajezdniowego, a wiadomo jak wyglądają bazy KMł ;) ).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: tomek_m i 2 gości