Rzeczywiście smutna wiadomość. Może ktoś skusiłby się na ich zakup. Prócz klimatyzacji i tego niskiego członu to prawdę mówiąc nie widzę różnicy między GT8N/EU8N, a Wiedniem.
[PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
- Kowalik
- Ekspert
- Posty: 665
- Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38
- Polubił: 1 raz
- Otrzymał polubienie: 3 razy
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
- Mateuszppp
- Pasażer
- Posty: 43
- Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
- Lokalizacja: Kaszów
- Polubił: 1 raz
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Patrząc na głośniki w EU8N i GT8N są one o niebo lepsze niż w najnowszych Lajkonikach co wyraźniej pokazują zmagania z zapowiedziami Makłowidza, ale nawet przy starym lektorze było czuć jak okropne są te w Stadlerach.
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Ja tam nie kibicuję wycofaniu GT8N. Wolę pojechać nim na Azory... niż nie pojechać wcale, bo nie było pieniędzy na budowę torowiska, bo wydano je na nowe tramwaje. Nie róbmy miasta dwóch prędkości, gdzie jak ktoś ma tramwaj to mu kupujemy nowiutkie mimo że stare sprawne (i mają klimę i (częściowo) niską podłogę), a jak ktoś nie ma tramwaju to ma pecha bo budżet napięty i sobie poczeka.
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Pięknie to podsumowałeś i ująłeś. Nie trzeba nic dodawać.Ydhflx pisze: 06 sie 2025, 1:08 Ja tam nie kibicuję wycofaniu GT8N. Wolę pojechać nim na Azory... niż nie pojechać wcale, bo nie było pieniędzy na budowę torowiska, bo wydano je na nowe tramwaje. Nie róbmy miasta dwóch prędkości, gdzie jak ktoś ma tramwaj to mu kupujemy nowiutkie mimo że stare sprawne (i mają klimę i (częściowo) niską podłogę), a jak ktoś nie ma tramwaju to ma pecha bo budżet napięty i sobie poczeka.
-
kot_feliks
- Ekspert
- Posty: 1330
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Tylko z drugiej strony bez sensu raczej byłoby trzymać dwie bardzo niewielkie serie wagonów równocześnie (EU8N + GT8).canoe_bart pisze: 05 sie 2025, 17:29EU8N przechodziły NG góra dwa lub trzy lata temu i nie spodziewałbym się kasacji wszystkich wagonów, zwłaszcza, że MPK na pewno rękami i nogami będzie się bronić przed przenosinami choćby części GT8N czy którejś serii NGT6 do Nowej Huty.
Przy założeniu realizacji pełnej puli w tym przetargu (90 szt.) i po skasowaniu E1, c3, 105Na, wszystkich N8 -> ilostan taboru powiększyłby się o 50 szt. i to jest nierealne - coś musi jeszcze wylecieć
EU8N na ten moment mamy 40 szt., GT8 w różnych wersjach 36 szt. Rocznikowo bazowe wagony to te same generacje / lata, data wprowadzenia w Krk po modernizacjach również podobna, niemniej jednak GT8 nadal są wprowadzane, EU8N nie.
Kasacja +/- 40 szt. oznaczałaby i tak powiększenie ilości taboru o 10 pociągów, co nawet przy zakładanym zwiększeniu ilości pociągów na mieście (które nie musi tak mocno nastąpić, bo jednak zwiększa się równocześnie pojemność taboru) oznaczałoby wykorzystanie na poziomie +/- 75%-79% i spokojnie zapewniłoby możliwość obsługi ew. planowanych nowych tras.
Z realnych nowych tras mamy:
- KST-IV
- Azory (i ew. przedłużenie)
- ew. wydłużenie Piastów do SKA
- tramwaj na Złocień (w bliżej nieokreślonej przyszłości)
Cała reszta to pieśń przyszłości, gdzie raczej nikt nie będzie przez naście lat trzymał pod nie rezerwy taboru.
W szczytowym momencie jeśli dobrze pamiętam na miasto wyjeżdżały +/- 254 brygady. Gdyby ta ilość w związku z inwestycjami jw. zwiększyła się nawet o 20 brygad (co nie jest takie pewne), to przy założeniu kasacji np. wszystkich EU8N (40 szt.) mamy ok. 275 pociągów na mieście na 348 posiadanych.
Ew. budowa "metra" to natomiast na pewno zmniejszenie ilości brygad tramwajowych.
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Jeśli zaś powstanie premetro to nadwyżka tramwajów będzie potrzebna do jego obsługi
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Media donoszą, że MPK podpisze 18 sierpnia pierwszą umowę na 30 dwukierunków.
https://www.facebook.com/share/p/1GBLHetatP/
https://www.facebook.com/share/p/1GBLHetatP/
-
kot_feliks
- Ekspert
- Posty: 1330
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
No oby jednak nie wycofali wszystkich wysokopodłogowych składów, bo to by oznaczało zmniejszenie pojemności taboru na niektórych liniach 
3x105Na powinny imho zniknąć dopiero po dostawie >40m wagonów od PESY. A do tego czasu jeździć na szczytowych brygadach i bez weekendów.
3x105Na powinny imho zniknąć dopiero po dostawie >40m wagonów od PESY. A do tego czasu jeździć na szczytowych brygadach i bez weekendów.
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
I czy oni naprawdę nie mogli przewidzieć że będzie potrzebne >15 tramwajów dwukierunkowych, i zamówić 30(2k)+30(1k)? I tak obie części wygrał ten sam wykonawca, co zresztą też można było przewidzieć, oraz jest to celem samym w sobie, bo standaryzacja... Jesteśmy chyba jedynym miastem które przy kupowaniu sztucznie dzieli duże zamówienia na małe
.
-
canoe_bart
- Znawca
- Posty: 120
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Wiele się wyjaśni po otwarciu Meissnera, bo na pewno nie będzie mogła tam trafić linia z wysoką podłogą. Uffoki na bank staną się kukułczym jajem, którego jednak trudno będzie się pozbyć. Była kiedyś propozycja wysłania ich na 24 w zamian za Krakowiaki. Ja obstawiałbym prędzej 22 z racji tego, że ją najpóźniej obsadzono w całości Lajkonikami/NGT8, więc zaskoczenie byłoby relatywnie małe, a i dwa lata temu kursowały one tam przez parę tygodni po roszadach 105Na i E1. Zresztą nie jest powiedziane, że będziemy musieli znacznie dłużej czekać na 43m Twisty, bo wspomniane wcześniej przeze mnie i Impulsa pożyczki z KPO, o które MPK się starało lub nadal stara, mają taką konstrukcję, że trzeba zakontraktować środki do sierpnia 2026 r. (czytaj podpisać umowy z CUPT i zawrzeć umowy wykonawcze), ale będzie można je rozliczać aż do 2029 r., a tę samą cezurę czasową mają umowy ramowe z Pesą.kot_feliks pisze: 14 sie 2025, 18:40 No oby jednak nie wycofali wszystkich wysokopodłogowych składów, bo to by oznaczało zmniejszenie pojemności taboru na niektórych liniach
3x105Na powinny imho zniknąć dopiero po dostawie >40m wagonów od PESY. A do tego czasu jeździć na szczytowych brygadach i bez weekendów.
Niekoniecznie - Warszawa ostatnio tak ułożyła przetarg, że każdą część zamówienia (podstawa na 20 wagonów jednokierunkowych, opcja na 44 wagony jednokierunkowe, kolejna opcja na maksymalnie 96 wagonów dwukierunkowych, wszystkie 33m) mógł zgarnąć inny producent (ostatecznie zgłosili się tylko Hyundai i Skoda, obaj oferenci mocno przebili krakowską poprzeczkę cenową). Przy każdej części nawet była podana odrębnie cena, a i pojawiła się konstrukcja umowy ramowej i zawieranych później umów wykonawczych. Zresztą u nas początkowo, jak wiele osób tutaj pamięta, w grze trzy lata temu było niepodzielne zamówienie 30 wagonów w podstawie i 30 w opcji (na początek 10 dwukierunków i 10 jednokierunków 26m oraz 10 jednokierunków 43m, zamienionych później na 14 jednokierunków 26m, 6 dwukierunków 33m i 10 jednokierunków 43m), i myślę, że mamy tutaj zauważalny progres względem pierwotnych planów (zresztą i w pierwszym, unieważnionym "superprzetargu" minimum było ustawione na 10 wagonów w danej serii (łącznie do 30 wagonów na 90)).Ydhflx pisze: 14 sie 2025, 19:06 I czy oni naprawdę nie mogli przewidzieć że będzie potrzebne >15 tramwajów dwukierunkowych, i zamówić 30(2k)+30(1k)? I tak obie części wygrał ten sam wykonawca, co zresztą też można było przewidzieć, oraz jest to celem samym w sobie, bo standaryzacja... Jesteśmy chyba jedynym miastem które przy kupowaniu sztucznie dzieli duże zamówienia na małe.
Jeżeli chodzi o inne miasta, to ostatnio Tramwaje Śląskie robiły zamówienie na różne typy wagonów i tutaj był ewidentny podział kontraktów między dwóch oczekiwanych producentów, choć nie w taki sposób jakbyśmy myśleli, bo rozpisano odrębne przetargi na 10 wagonów 15m oraz do 65 wagonów 22-25m (30 jedno- i 10 dwukierunkowych w podstawie, 25 jednokierunkowych w opcji), które zgarnęli odpowiednio Modertrans i Pesa (zresztą jako jedyni zgłaszający w swoich kategoriach). Poznań konsekwentnie w ostatnich latach ogłasza zamówienia na krótkie serie - po zamówieniach na 30 jedno- i 20 dwukierunkowych 33m (jeden przetarg) przyszło 30 dwukierunków 33m (10 w podstawie i 20 w opcji) i teraz 30 jednokierunków 33m (jak w poprzednim zamówieniu) - wszystkie (poza ostatnim, ale tutaj ze względu na szczegółowe zapisy SIWZ to raczej formalność) dla Modertransu. Wrocław szedł podobnie - 46 jednokierunkowych 33m (25 w podstawie i 21 w opcji) dla Modertransu i 40 jednokierunkowych 26m (24 w podstawie i 16 w opcji) dla Pesy - oba przetargi ogłaszane niezależnie od siebie. Nie inaczej w Bydgoszczy - 46 jednokierunków (10 30m w podstawie i 36 w opcji z podziałem na 20m i 30m) oczywiście dla Pesy. Łódź też początkowo zamówiła 30 jednokierunkowych wagonów 33m (Modertrans), a później ogłosiła przetarg na kolejne 30 wagonów tego typu, ale już z podziałem po 15 w podstawie i opcji (zresztą ten przetarg przez brak środków zostanie najpewniej unieważniony, bo prezes MPK Łódź się przyznał, że BGK odmówił im kredytu, a w KPO im nie poszło przez wybór producenta po terminie, którym byłby... Modertrans). Głośny też był przypadek Szczecina, który zamówił dobre kilka miesięcy temu 12 dwukierunkowych 33m (4 w podstawie i 8 w opcji) - też Modertrans.
Dużą rolę przy podziale zamówienia na osobne przetargi zapewne odegrały kwestie finansowe - w 2023 r. Stadler wezwał MPK do podpisania aneksu na dodatkowe ok. 140 mln zł celem pokrycia strat z tytułu zawirowań covidowych i wojennych (dla przypomnienia, Lajkoniki II w momencie podpisywania umów w 2020 r. kosztowały 8,4 mln zł netto za sztukę, a I generacja to były stawki rzędu 7 mln zł). Co ciekawe, nawet Tramwaje Warszawskie podobnie się sparzyły na Hyundai'u i nie wykorzystały opcji na 90 wagonów, bo podpisana była umowa na wagony za cenę najprawdopodobniej między 6 a 10 milionów zł netto za sztukę (w zamówieniu były wagony 20- i 33-metrowe, a do publicznej wiadomości podano jedynie kwotę za cały kontrakt). Łatwiej jest zostawić sobie furtkę i nie wiązać się na samym wstępie z jednym producentem, który może zrobić fikołka jak ci dwaj ww. producenci.
-
kot_feliks
- Ekspert
- Posty: 1330
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Z jednej strony z Meissnera jak najbardziej racja, z drugiej pytanie, na ile te wymysły to typowo krakowskie "nie da się", bo przypomnę, że np. w Wiedniu w tunelach jeździły bez problemów E1canoe_bart pisze: 15 sie 2025, 0:11 Wiele się wyjaśni po otwarciu Meissnera, bo na pewno nie będzie mogła tam trafić linia z wysoką podłogą. Uffoki na bank staną się kukułczym jajem, którego jednak trudno będzie się pozbyć. Była kiedyś propozycja wysłania ich na 24 w zamian za Krakowiaki.
Pozostaje natomiast kwestia JPII, skąd po otwarciu Meissnera zniknie część pociągów. Cześć pasażerów oczywiście pojedzie KST-IV, ale jednak linia ta w największym stopniu przyciągnie nowe osoby + przejmie obecnych pasażerów autobusów. Obsługa sporej części NH będzie więc wisiała na mniejszej ilości tramwajów przez JPII oraz na koniecznym zwiększeniu podaży na al. Pokoju. I tutaj oczywiście pytanie, czy przy ograniczonej przepustowością ilości pociągów całość wyrobi na głównie 32m i 26m
Swoją drogą otwarcie KST-IV mogłoby być w końcu okazją, żeby zrobić porządek z 4 i wrócić na relacji JPII - Bagatela do mocnego f, czyli obecnie f7,5. Choćby nawet w postaci wzmiankowanego na forum już wielokrotnie zmiany układu 2 i 10
- Kaszmir
- Administrator
- Posty: 7171
- Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Polubił: 1 raz
- Otrzymał polubienie: 7 razy
- Kontakt:
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Oj tak, wystarczyłoby z powrotem scalić ją bardziej z "44". Niestety ostatnie ruchy wskazują, że ZTP rzeczywiście może chcieć zrobić z "44" osobną linię na stałe jadącą w innym kierunku. Szkoda, kolejne mocne połączenie rozbite na dwa.kot_feliks pisze: 15 sie 2025, 11:38Swoją drogą otwarcie KST-IV mogłoby być w końcu okazją, żeby zrobić porządek z 4 i wrócić na relacji JPII - Bagatela do mocnego f, czyli obecnie f7,5.
Czy zostało to już potwierdzone?canoe_bart pisze: 15 sie 2025, 0:11Wiele się wyjaśni po otwarciu Meissnera, bo na pewno nie będzie mogła tam trafić linia z wysoką podłogą.
-
canoe_bart
- Znawca
- Posty: 120
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Jak dotąd nie słyszałem o oficjalnych deklaracjach ze strony ZDMK czy MPK, ale raczej nietrudno wywnioskować na bazie doświadczeń z Trasy Łagiewnickiej, że będzie inaczej (zresztą zaraz zaczęłyby się pytania co bardziej dociekliwych, dlaczego w jednym tunelu jest zakaz, a w innym nie). Jeżeli jednak na Centralnej z własnej inicjatywy publicznie ogłoszą lub odpowiedzą indywidualnie na zapytanie, że wagony wysokopodłogowe będą mogły tamtędy przejechać liniowo, to chętnie posypię głowę popiołem i złożę samokrytykę.
-
kot_feliks
- Ekspert
- Posty: 1330
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Tutaj główna różnica będzie taka, że za utrzymanie całego odcinka odpowiadał będzie partner prywatny, a nie ZDMK. I racja, ciekawe byłoby, gdyby nagle okazało się, że "da się".
Natomiast to "da się" / "nie da się" powinno też wynikać z dokumentów przetargowych i umownych, gdzie mam nadzieję (chociaż tworzył to ZDMK) powinno być określone, do min jakich typów taboru powinna być dostosowana infrastruktura.
Co ciekawe na radach budowy padały już zapewnienie partnera prywatnego o szlifowaniu torowiska "co najmniej raz do roku albo dwa razy", bo "to przecież standardowy zakres utrzymania, który chyba każdy wykonuje"
- choć oczywiście zobaczymy jak to będzie w praktyce (obstawiam, patrząc na inne wyczyny rewelacyjnego działu z ZDMK, że w umowie może nic na ten temat nie być, a torowisko ma być "sprawne i zadbane"
).
Natomiast to "da się" / "nie da się" powinno też wynikać z dokumentów przetargowych i umownych, gdzie mam nadzieję (chociaż tworzył to ZDMK) powinno być określone, do min jakich typów taboru powinna być dostosowana infrastruktura.
Co ciekawe na radach budowy padały już zapewnienie partnera prywatnego o szlifowaniu torowiska "co najmniej raz do roku albo dwa razy", bo "to przecież standardowy zakres utrzymania, który chyba każdy wykonuje"
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
MPK informuje o podpisaniu umowy z PESA Bydgoszcz na dostawę 30 wagonów dwukierunkowych o długości 33+
Na ten cel pozyskano dotację z FEnIKSa na niemal 74 mln zł, a wartość kontraktu opiewa na kwotę 558,5 mln netto zł.
Dostawy zaczną się z początkiem 2028, a zakończą się z początkiem 2029 roku.
MPK dalej informuje, iż planuje jeszcze zakup 60 wagonów jednokierunkowych w tym 30 o długości powyżej 43m.
https://www.facebook.com/share/p/173bNYHESi/
Na ten cel pozyskano dotację z FEnIKSa na niemal 74 mln zł, a wartość kontraktu opiewa na kwotę 558,5 mln netto zł.
Dostawy zaczną się z początkiem 2028, a zakończą się z początkiem 2029 roku.
MPK dalej informuje, iż planuje jeszcze zakup 60 wagonów jednokierunkowych w tym 30 o długości powyżej 43m.
https://www.facebook.com/share/p/173bNYHESi/
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość
