Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
scyzor663
Specjalista
Posty: 370
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 01 paź 2025, 13:02

kot_feliks pisze: 01 paź 2025, 11:31 No ale to i tak masz zakładane (wg. projektu budżetu) ok. 6% i realne ok. 8% - 8,5% w Krk
To 6% czy 8,5%? Przecież to że brakuje 300mln na komunikację nie oznacza, że te % się zwiększają. Kraków wyda w 2025 roku na komunikację około 6% budżetu czyli % mniej niż wspomniane Michałowice (bo dziwnym trafem pomijasz w rozliczeniach komunikacje gminne).
kot_feliks pisze: 01 paź 2025, 11:31 No tak, ale ja nie mówię, że Krk nie ma płacić więcej, że Krk nie ma w jakimś tam stopniu finansować KZ aglomeracyjnej, czy że KZ na terenie gmin powinna być ogarniana jedynie przez te gminy (bo to imho powinno być, w zależności od lokalizacji, ogarniane na wyższym poziomie -> albo metropolii albo województwa).
To niektóre gminy chcą to ogarniać same to ich ZTP nie chce wpuścić na teren miasta. Czyli śmierdzący bus prywatny może wjechać ale bus gminny z euro 5 nie bo nie. Sensowne prawda?
kot_feliks pisze: 01 paź 2025, 11:31
Tak samo przykładowo Kocmyrzów-Luborzyca. Finansowanie na poziomie bodajże 3-3,5% (nie pamiętam). Plus aż prosi się tam o linię "wojewódzką" po DW np. do Proszowic z +/- f30. Wyglądałoby to już ok, prawda? :) Przecież przy finansowaniu i tak mniejszym, niż w Krk, z takiego Kocmyrzowa miałbyś autobus na Wzgórza Krzesławickie co... 10 minut w okresie szczytu (i to jest w zakresie gminy) + jakąś ALD do centrum na trasie Krk - Proszowice.
Dodaj do tego komunikację gminną i robi się ponad 4%. Wciąż mniej niż KRK ale więcej niż niektóre inne gminy. I do tego wszystkie nowe kursy sobie ZTP liczy również na terenie miasta "bo tak", pomimo tego, że miasto nie zaproponowało nigdy jakiejś pętli bliżej granicy miasta.

O liniach wojewódzkich nie wspominam, bo kolesiostwo w tej kwestii jest przerażające.

Pokrzywa pisze: 01 paź 2025, 12:36 Nie no prawda też jest taka że Kraków ma zaplecze logistyczne i nie wyobrażam sobie żeby każda gmina (lub jej podwykonawca) ogarniała sobie teraz zajezdnie, trasy, rozkłady jazdy, kadry, IT, mechaników itp - weź to teraz uściślij albo znormalizuj... to jest ekonomia skali. Gminy powinny zrozumieć że to tyle kosztuje i koniec, bo albo mogą płacić i być częścią zorganizowanego systemu, albo płacić tyle samo i mieć jakiegoś januszeksa który będzie musiał to ogarniać sam. Chyba dobrym przykładem jest to co robią Niepołomice np - taki poziom organizacji dużo wymaga i ma duże koszty rozruchowe.
Przecież gmina jest tylko organizatorem, ogłasza się odpowiednio napisany przetarg na przewozy i nie interesuje gminy kto i w jaki sposób zapewnia to zaplecze. Działa to na liniach województwa, działa to na liniach gminnych.

Awatar użytkownika
Pokrzywa
Ekspert
Posty: 563
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Pokrzywa » 01 paź 2025, 13:11

scyzor663 pisze: 01 paź 2025, 13:02 Przecież gmina jest tylko organizatorem, ogłasza się odpowiednio napisany przetarg na przewozy i nie interesuje gminy kto i w jaki sposób zapewnia to zaplecze. Działa to na liniach województwa, działa to na liniach gminnych.
No ale ciężko mi uwierzyć że te zadania taniej wykona prywaciarz niż MPK które ma i tak teren, pojazdy, zaplecze i ludzi do obsługi miejskich linii.
ona/jej

scyzor663
Specjalista
Posty: 370
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 01 paź 2025, 13:19

Pokrzywa pisze: 01 paź 2025, 13:11 No ale ciężko mi uwierzyć że te zadania taniej wykona prywaciarz niż MPK które ma i tak teren, pojazdy, zaplecze i ludzi do obsługi miejskich linii.
Przecież na MLD "prywaciarz" często robi to taniej. Inna sprawa, że niektórzy bursiarze już obsługują np. 3 - 4 gminy więc efekt skalali robi się sam. Do tego dochodzi jeszcze niższa cena za mniejsze pojazdy, a nie średnia dla wszystkich jak w przypadku MPK.

Awatar użytkownika
Pokrzywa
Ekspert
Posty: 563
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Pokrzywa » 01 paź 2025, 13:59

MLD to inna sprawa, wydaje mi się że to jest dobry kierunek - w jednym systemie (ogarnięte rozkłady, malowanie pojazdów, logistyka). Ewidentnie Kraków chce żeby więcej roli odgrywało województwo i trudno się dziwić, bo rząd też chce w ten sposób rozwiązywać wykluczenie komunikacyjne.
ona/jej

Kuciak
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 20 paź 2020, 19:12
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kuciak » 01 paź 2025, 14:43

Pokrzywa pisze: 01 paź 2025, 13:59 MLD to inna sprawa, wydaje mi się że to jest dobry kierunek - w jednym systemie (ogarnięte rozkłady, malowanie pojazdów, logistyka). Ewidentnie Kraków chce żeby więcej roli odgrywało województwo i trudno się dziwić, bo rząd też chce w ten sposób rozwiązywać wykluczenie komunikacyjne.
Chce zobaczyć ten budżet z dofinansowań FRPA, który już na 2025 był przekroczony o 10mln. ;)

Kuba Ciepły Guzik
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 06 lip 2025, 21:17

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kuba Ciepły Guzik » 01 paź 2025, 14:52

Do wszystkich, którzy narzekają na to, że busy gminne nie wjeżdżają do Krakowa - polecam sprawdzić, jakie kompetencje mają gminy w zakresie organizacji komunikacji międzypowiatowej. Podpowiedź: nie mogą tego robić. A wszystkie linie, które wjeżdżają do Krakowa, robią to półlegalnie (tj. jest to linia prywatna na odcinku miejskim). Dlatego też zabierzowska GZ2 to formalnie dwie różne linie w ramach gminy i trzecia wewnątrz Krakowa.

Ale widzę, że forum już się zaprogramowało na "ZTP złe". Nawet nie chce mi się cytować jakoś 10 osób, które to powtarzają. To brzmi niestety wręcz paranoicznie. Trudno to traktować jakkolwiek poważnie, skoro ponad połowa postów tutaj brzmi jak miernej jakości trolling, nieśmieszny żart, tudzież świadczy o znikomym pojęciu ich autorów. Nie, ZTP nie jest złem ukierunkowanym na niszczenie komunikacji.

mems
Specjalista
Posty: 241
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mems » 01 paź 2025, 15:43

Pokrzywa pisze: 01 paź 2025, 13:59 MLD to inna sprawa, wydaje mi się że to jest dobry kierunek - w jednym systemie (ogarnięte rozkłady, malowanie pojazdów, logistyka). Ewidentnie Kraków chce żeby więcej roli odgrywało województwo i trudno się dziwić, bo rząd też chce w ten sposób rozwiązywać wykluczenie komunikacyjne.
rząd planuje, żeby województwo tworzyło plany transportowe gmin i powiatów, a nie żeby województwa cokolwiek organizowały :lol:

Kojak
Ekspert
Posty: 904
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 01 paź 2025, 15:46

Pokrzywa pisze: 01 paź 2025, 13:11 No ale ciężko mi uwierzyć że te zadania taniej wykona prywaciarz niż MPK które ma i tak teren, pojazdy, zaplecze i ludzi do obsługi miejskich linii.
Serio? Jakbym Zandberga czytal.
Oczywiście, ze prywaciarz taniej zrobi, bo nie ma takich ideologicznych zacietrzewien w postaci autobusów wspierających szaleństwo klimatyczne.
Plus prywaciarz wydaje swoje pieniadze a nie państwowe, więc siła rzeczy wydatkuje je efektywniej niż te relikty prl-u.

scyzor663
Specjalista
Posty: 370
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 01 paź 2025, 16:06

Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 14:52 Do wszystkich, którzy narzekają na to, że busy gminne nie wjeżdżają do Krakowa - polecam sprawdzić, jakie kompetencje mają gminy w zakresie organizacji komunikacji międzypowiatowej. Podpowiedź: nie mogą tego robić.
Bzdury panie, bzdury. Gminy obwarzanka mają takie same kompetencje do organizacji komunikacji międzypowiatowej jak gmina miejska Kraków czyli żadne. A jednak realizuje się to za pomocą porozumień między gminami i może to działać w obie strony jeśli tylko miasto by chciało do takich porozumień przystąpić.

tomek_m
Ekspert
Posty: 565
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: tomek_m » 01 paź 2025, 16:14

Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 14:52 Do wszystkich, którzy narzekają na to, że busy gminne nie wjeżdżają do Krakowa - polecam sprawdzić, jakie kompetencje mają gminy w zakresie organizacji komunikacji międzypowiatowej. Podpowiedź: nie mogą tego robić
To są właśnie głupie i kuriozalne przepisy, które nalezałoby zmienić na już.
Busiarz moze wystąpić o linię np Kraków - Gdańsk i dostanie na nią pozwolenie przejeżdżając przez kilka województw i kilkadziesiąt powiatów ale już gmina nie może swoją komunikacją legalnie wjechać na teren innego powiatu. Chociaż gminy wiejskie same ze sobą chętnie współpracują w tym zakresie. Linie Michałowickie wjeżdżają na teren gmin Zielonki czy Kocmyrzów- Luborzyca i odwrotnie. A już Kraków(ZTP) niechce wydawać takich zgód.

Kojak
Ekspert
Posty: 904
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 01 paź 2025, 16:29

Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 14:52 Ale widzę, że forum już się zaprogramowało na "ZTP złe". Nawet nie chce mi się cytować jakoś 10 osób, które to powtarzają. To brzmi niestety wręcz paranoicznie. Trudno to traktować jakkolwiek poważnie, skoro ponad połowa postów tutaj brzmi jak miernej jakości trolling, nieśmieszny żart, tudzież świadczy o znikomym pojęciu ich autorów. Nie, ZTP nie jest złem ukierunkowanym na niszczenie komunikacji.
A Słowackim wielkim poetą byl i basta.
Koniec i bomba a kto czytał ten trąbą.

ZTP
Jest krynicą mądrości, a pracujący tam urzędnicy to najtęższe głowy rekinów biznesu, które tylko z pobudek ideowych odrzucają oferty lepiej płatnego sektora prywatnego.

Przykładów psucia komunikacji przez ZTP było dość na tym forum i do żadnego sie nie odniosłeś racząc nas jedynie zgrabna retoryka, acz ogólną w swej postaci.

Kuba Ciepły Guzik
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 06 lip 2025, 21:17

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kuba Ciepły Guzik » 01 paź 2025, 16:47

scyzor663 pisze: 01 paź 2025, 16:06 Bzdury panie, bzdury. Gminy obwarzanka mają takie same kompetencje do organizacji komunikacji międzypowiatowej jak gmina miejska Kraków czyli żadne. A jednak realizuje się to za pomocą porozumień między gminami i może to działać w obie strony jeśli tylko miasto by chciało do takich porozumień przystąpić.
Byłoby to porozumienie gminno-powiatowe. A powiat nie może zlecić gminie organizacji przewozów na swoim terenie. A gdyby miasto nie chciało, to nie wjeżdżałyby do miasta linie typu michałowicka M2.
tomek_m pisze: 01 paź 2025, 16:14 To są właśnie głupie i kuriozalne przepisy, które nalezałoby zmienić na już.
No ale gminy i Kraków działają w ramach tych, które są.
tomek_m pisze: 01 paź 2025, 16:14 gmina nie może swoją komunikacją legalnie wjechać na teren innego powiatu. [...] A już Kraków(ZTP) niechce wydawać takich zgód.
Bo właśnie jest innym powiatem - sam sobie odpowiedziałeś. A zgodę np. Zabierzów na wjechanie do Mydlnik ma, tylko że na to dotacji nie ma i jest to rozwiązanie wątpliwe prawnie.
Kojak pisze: 01 paź 2025, 16:29 ZTP
Jest krynicą mądrości, a pracujący tam urzędnicy to najtęższe głowy rekinów biznesu, które tylko z pobudek ideowych odrzucają oferty lepiej płatnego sektora prywatnego.
Są to ludzie wykształceni w kwestiach transportowych dużo lepiej niż użytkownicy tego forum, dysponują też znacznie lepszymi narzędziami, a płaca dla osób bez dużego doświadczenia jest porównywalna. Ale dziękuję, bo udowadniasz słuszność mojej poprzedniej wypowiedzi :) nie ma argumentów, które by Cię przekonały, sądząc po Twoich wypowiedziach.

scyzor663
Specjalista
Posty: 370
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 01 paź 2025, 16:56

Po 1. Nie ma znaczenia czy porozumienie było by gminno-powiatowe, czy powiatowo-gminne, takie porozumienia są możliwe i są w Polsce stosowane. Np. Linie PKM Czechowice (gmina) wjeżdżają do Bielska-Białej (miasto na prawach powiatu) - czyli dokładnie taka sama sytuacja jak np. Kraków - Skawina.
Po 2. Michałowickie M2 wjeżdża do miasta jako linia prywatna, więc Kraków nie ma tu nic do gadania.
Po 3. Jasne że sytuacja jest kuriozalna, jasne, że transport międzypowiatowy powinno organizować województwo, ale tak nie jest. Dlatego istnieje furtka "porozumień" która można wykorzystać.

Kojak
Ekspert
Posty: 904
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 01 paź 2025, 16:59

Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 16:47 Są to ludzie wykształceni w kwestiach transportowych dużo lepiej niż użytkownicy tego forum, dysponują też znacznie lepszymi narzędziami, a płaca dla osób bez dużego doświadczenia jest porównywalna. Ale dziękuję, bo udowadniasz słuszność mojej poprzedniej wypowiedzi :) nie ma argumentów, które by Cię przekonały, sądząc po Twoich wypowiedziach.
Serio? Jaki masz stopień naukowy by oceniać poziom mojego wykształcenia? Ciekawe ilu z tych urzędników tam ma w ogóle wykształcenie wyższe kierunkowe a ilu jest tam z nadania partyjnego bądź to są jakimiś pociotkami.
Z faktu, że Ty nie masz żadnych argumentów, nie wynika, że ich w ogole nie ma. Póki co, nie przedstawiłeś żadnych argumentów innych, niż te w których sam sobie strzelasz w stopę.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1929
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Bayer2003 » 01 paź 2025, 17:00

W 2018 roku ZTP zatrudniało 4 pracowników, dziś jest to ponad setka. W tym czasie jakość krakowskiej komunikacji miejskiej nie poprawiła się, a wręcz przeciwnie. Co więc robią ci pracownicy? Obawiam się, że właśnie jeden z nich został odesłany na tutejsze forum, przedstawiając frankowy, ZTP-owski punkt widzenia jako jedyny słuszny. Z frankistami nie warto wchodzić w dyskusję - trolla najlepiej nie dokarmiać, na ZTP-owskie bzdury użytkownika Kuba Ciepły Guzik najlepiej nie odpisywać.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] i 3 gości