Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

- Linie, trasy, rozkłady
kucyk
Ekspert
Posty: 2577
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: kucyk » wczoraj, 16:48

Ja się jeszcze zastanawiam dlaczego zrobiono łuki w relacji Meissnera - Al. JP2 skoro żadna linia tak nie pojedzie? Spowalnianie tylko ruchu pozostałych linii tramwajowych na tym skrzyżowaniu. Wiem zaraz posypią się głosy, że dobrze bo w sytuacjach awaryjnych się przydadzą. Ok. Ale słyszeliśmy, że w obecnej sytuacji tory w kierunku ul. Lema nie są potrzebne a tu nagle inne szyny na łukach już są Ok chociaż również nie będą nikomu służyły. :shock:

judash
Ekspert
Posty: 822
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: judash » wczoraj, 16:51

Mogą służyć rezerwom wyjeżdżającym z Wieczystej

Ydhflx
Ekspert
Posty: 735
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Ydhflx » wczoraj, 17:26

kucyk pisze: wczoraj, 16:48 Ja się jeszcze zastanawiam dlaczego zrobiono łuki w relacji Meissnera - Al. JP2 skoro żadna linia tak nie pojedzie? Spowalnianie tylko ruchu pozostałych linii tramwajowych na tym skrzyżowaniu. Wiem zaraz posypią się głosy, że dobrze bo w sytuacjach awaryjnych się przydadzą. Ok. Ale słyszeliśmy, że w obecnej sytuacji tory w kierunku ul. Lema nie są potrzebne a tu nagle inne szyny na łukach już są Ok chociaż również nie będą nikomu służyły. :shock:
Niezawodność sieci. Bez tych łuków brak przejazdu na Mogilskiej spowodowałby odcięcie od Mogilskiego aż do Mistrzejowic. Tak to mogą sobie jeździć od obu stron do pętli przy Wieczystej i autobus zastępczy tylko Wieczysta-Mogilskie.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 660
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kowalik » wczoraj, 18:03

Ydhflx pisze: wczoraj, 17:26 Niezawodność sieci. Bez tych łuków brak przejazdu na Mogilskiej spowodowałby odcięcie od Mogilskiego aż do Mistrzejowic. Tak to mogą sobie jeździć od obu stron do pętli przy Wieczystej i autobus zastępczy tylko Wieczysta-Mogilskie.
Popieram. Jak nam się zepsuje wagon np. na Meissnera to zepchniemy go na Wieczystą, a tak to by musiał się w stronę Mogilskiego tarabanić. Poza tym dobrze, że są zabudowane. Przynajmniej nie powielimy błędów jak na Nowosądeckiej, gdzie łuki w stronę Bieżanowa nie były potrzebne. Jednak powstała TŁ, a łuków jak nie było tak dalej nie ma. Może się okazać za dwie dekady, że przez Meissnera dojedziemy do Górki Narodowej i byłoby zapotrzebowanie liniowe na tych łukach.

fysztof
Ekspert
Posty: 942
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: fysztof » wczoraj, 18:29

Zdecydowanie dobrze, że te łuki powstały. Jeden z nielicznych plusów i wyciągania wniosków z porażek przeszłości (brak takich łuków na Nowosądeckiej do dziś pokutuje).
Natomiast co do siatki - mam wrażenie że wariant jak w 2012 to i tak będzie sukces... RIO już się interesuje finansami miasta i realnością jego prognozy finansowej. Oszczędności trzeba szukać, a jak uczy doświadczenie nic tak dobrze ZTP nie wychodzi jak cięcia pod pretekstem zmian...
Swoją drogą super jest ten tekst:
Wiceprezydent Łukasz Sęk przekonywał z kolei, że miasto niczego nie ukrywało, a cała sytuacja jest „bardziej problemem komunikacyjnym niż próbą zatajenia dokumentów”.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7147
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 21:48

Co do łuków, przydadzą się też gdyby uruchamiano dodatkowe kursy tramwajowe do odwożenia pasażerów z Kraków Areny - część może ruszyć z pętli Wieczysta i pojechać Meissnera.

tomaszep42
Specjalista
Posty: 338
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: tomaszep42 » wczoraj, 21:58

Takie awaryjne łuki są bezwzględnie potrzebne - zatrzymanie na Mogilskiej nie może skutkować paraliżem całego ciągu. No, w sumie też w sytuacji takiej awarii będzie niezła wycieczka krajoznawcza - Meissnera- al JPII - Rondo Czyżyńskie - al. Pokoju - al. Powstania Warszawskiego - Rondo Mogilskie ;) Szkoda że przy okazji nie zrobiono jeszcze łuków w ul. Lema i przejazdu na wprost w relacji Meissnera - Lema - nawet ślepych...

Księżyc
Pasażer
Posty: 47
Rejestracja: 31 sty 2025, 20:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Księżyc » wczoraj, 23:07

Jeśli chodzi o linię nocną 62 w mojej propozycji chodziło mi o trasę linii 52 przez Meissnera oznaczoną jako 12.

canoe_bart
Znawca
Posty: 113
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: canoe_bart » dzisiaj, 1:35

Bayer2003 pisze: wczoraj, 12:32 Istnieje przecież seria Alstom Flexity Classic z obrotowymi wózkami, chociaż niewiele miast decyduje się na jej wybór. W ostatnich latach były to chyba jedynie nieliczne miasta niemieckie.
Tyle, że Flexity Classic, jak i cała rodzina Flexity to wytwór śp. Bombardiera, który się specjalizował w konstrukcjach opartych na wózkach obrotowych, a Alstom przejął po nim całą serię wraz ze zdobytymi wcześniej zamówieniami. Domyślną serią w Alstomie pozostaje Citadis oparty na sztywnych, bezosiowych wozkach z niezależnie obracajacymi się kołami.
Bayer2003 pisze: wczoraj, 12:32 Za dwa miliardy złotych nie powinno się szukać kompromisów - wspomniany nasyp przy kościele z pewnością dałoby się nieco obciąć i zmieścić trochę większą pętlę. Z pewnością byłoby to kosztowne, jednak będziemy niestety mieli równie kosztowny bubel.
Co z tego, że obetniesz tam nasyp, jak zaraz wejdziesz w ul. Kolbego, która zapewnia dojazd do zabudowań kościelnych, a z drugiej strony musiałbyś robić łuk i relację skrętną z Jancarza o promieniu <18m, na który MPK w życiu się nie zgodzi. Nie można złapać wszystkich srok za ogony - papier wszystko przyjmie, jak to mówią. Poza tym, jak na obecnych torach ledwo wciśnięto perony długości Krakowiaków, to przy zachowaniu minimalnych wymagań związanych z geometrią posadowienie peronu długości 35m będzie cudem.
Bautosz pisze: wczoraj, 14:10 Nie zmienia to faktu, że pętla Mistrzejowice jest jaka jest i jest to kolejna błędnie zaprojektowana pętla zaraz po Małym Płaszowie i Czerwonych Makach. W przypadku np. wyłączenia na Os. Piastów (trwałego i w wyniku wypadku) ta część miasta może być w sporym kryzysie. Wystarczyłoby zaplanować dodatkowy tor. Żeby nie opisywać jak to ma wyglądać daje prosty obrazek.
Przydałby się dodatkowy peron końcowy gdyby któryś z torów był jeszcze zajmowany przez poprzednią brygadę, a co za tym idzie przystanek końcowy również.
Tylko, jak wspomniałem wyżej, trzeba by zrobić dwa ostre łuki o promieniach nieakceptowalnych dla MPK, a na dodatek obecne wytyczne Ministerstwa Infrastruktury wprost przewidują, że nie wolno robić peronów na łukach poziomych, a jeśli warunki terenowe na to faktycznie nie pozwalają, to w przypadku naszej pętli łuk, przy którym miałby znaleźć się przystanek warunkowy, musiałby mieć przynajmniej r=70 m.
Bayer2003 pisze: wczoraj, 12:32 Siatka, w której spada liczba linii względem stanu obecnego z pewnością nie jest przewymiarowana. W rzeczywistości to co zaproponował użytkownik Szymi oznaczałoby cięcia (na dodatek niezbyt przemyślane). No ale każdy widzi co chce widzieć.
Liczba linii nie jest odpowiednim wyznacznikiem jakości komunikacji miejskiej. Wrocław ma 24 linie tramwajowe w układzie stałym i wcale nie jest tam lepiej od tego, co jest domyślnie u nas - co z tego, że w centrum mamy tramwaj co parę minut, jak na nowo oddawane ciągi, które obsługują liczbę ludności zbliżoną do tego, co jest u nas np. na Górce Narodowej, wysyła się dwie linie z f-12/15. To tak jakby u nas wyrzucili na stałe połowę kursów 18 i 50. Za to Warszawa ma tych linii niewiele więcej, bo 26 linii w stałym układzie, ale jest zdecydowana różnica w wielkości pracy przewozowej. Przewijające się nieraz propozycje pod 290-300 brygad na obecnej sieci torowisk należy zdecydowanie traktować jako przewymiarowane, bo wtedy tracimy jakąkolwiek elastyczność w razie potencjalnych awarii taboru, zamknięć remontowych. Z drugiej strony zgoda, że poziom rzędu 270 brygad po otwarciu KST IV jest jak najbardziej pożądany, przy czym torowiska w centrum są faktycznie już na skraju przepustowości rozumianej w ten sposób, że wszelkie zmiany nie dezorganizują całkowicie funkcjonowania komunikacji miejskiej na tych odcinkach.

krawiec
Specjalista
Posty: 444
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: krawiec » dzisiaj, 9:29

kucyk pisze: 11 lis 2025, 10:01 Na nowej pętli w Mistrzejowicach zmieszczą się spokojnie 2 linie przy ~15 minutowej. Tu nie ma żadnej dyskusji. Problem jest innego gatunku o którym nikt i nigdy nie słyszałem. Przy układzie linii proponowanych na zasadzie jedna linia kończy trasę od strony Nowej Huty a druga od Ronda Barei rodzi się bajzel polegający na tym, że dla jednej linii przystanek końcowy będzie na przelocie obok pętli a początkowy będzie na jej środku zaś druga będzie miała końcowy na drugim torze w miejscu gdzie ta pierwsza będzie miała swój początkowy (dla wysiadających). Ludzie będą zdezorientowani i się gubić gdzie mają wsiąść, wysiąść czy się przesiąść do innych linii. Dziwi mnie to, że projektanci tak idiotycznie zaplanowali tą pętlę przez co nie można będzie wykorzystać 2/3 przestrzeni torowej na której mogły stać wagony różnych linii jak jest na większości pętli (w dawnych Mistrzejowicach również). Według mnie powinno się było zaprojektować pętlę z dwoma torami przez 2/3 powierzchni (przykładowo tory krzyżują się tylko na wjeździe na pętlę lub na jej końcu). Taka linia z Huty ma wtedy przykładowo tor zewnętrzny przy krzyżujących się szynach na wjeździe na pętlę a ta z Ronda Barei ma tor wewnętrzny ze swoim wyjazdem w drogę powrotną. Oczywiście wtedy inaczej by wyglądała pętla i wszelkie wysepki na pętli czy układ chodników. A tak mamy kolejnego inżynierskiego " babola". Przykre
Kierunkiem dominującym będzie Os. Piastów/Nowa Huta, więc jak ktoś będzie chciał się przesiąść na 14, to może to zrobić na Miśnieńskiej albo dalej.
Jeśli na pętli, to peron w stronę Huty jest bardzo blisko peronu przelotowego/końcowego.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2040
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » dzisiaj, 12:22

canoe_bart pisze: dzisiaj, 1:35 Tyle, że Flexity Classic, jak i cała rodzina Flexity to wytwór śp. Bombardiera, który się specjalizował w konstrukcjach opartych na wózkach obrotowych, a Alstom przejął po nim całą serię wraz ze zdobytymi wcześniej zamówieniami. Domyślną serią w Alstomie pozostaje Citadis oparty na sztywnych, bezosiowych wozkach z niezależnie obracajacymi się kołami.
Czyli obecnie rodzina Flexity nie jest już przez Alstom oferowana, a wszystkie dotarczone w ostatnim czasie tramwaje to jeszcze zamówienia zdobyte przez przejętego Bombardiera?
canoe_bart pisze: dzisiaj, 1:35 Co z tego, że obetniesz tam nasyp, jak zaraz wejdziesz w ul. Kolbego, która zapewnia dojazd do zabudowań kościelnych, a z drugiej strony musiałbyś robić łuk i relację skrętną z Jancarza o promieniu <18m, na który MPK w życiu się nie zgodzi. Nie można złapać wszystkich srok za ogony - papier wszystko przyjmie, jak to mówią. Poza tym, jak na obecnych torach ledwo wciśnięto perony długości Krakowiaków, to przy zachowaniu minimalnych wymagań związanych z geometrią posadowienie peronu długości 35m będzie cudem.
Do zabudowań kościelnych konieczne byłoby wówczas wytyczenie innego dojazdu. Ciągle przypominam o kosztach inwestycji - to prawie dwa miliardy złotych, za tą kwotę nie powinny być akceptowalne żadne kompromisy.
canoe_bart pisze: dzisiaj, 1:35 Liczba linii nie jest odpowiednim wyznacznikiem jakości komunikacji miejskiej. Wrocław ma 24 linie tramwajowe w układzie stałym i wcale nie jest tam lepiej od tego, co jest domyślnie u nas - co z tego, że w centrum mamy tramwaj co parę minut, jak na nowo oddawane ciągi, które obsługują liczbę ludności zbliżoną do tego, co jest u nas np. na Górce Narodowej, wysyła się dwie linie z f-12/15. To tak jakby u nas wyrzucili na stałe połowę kursów 18 i 50. Za to Warszawa ma tych linii niewiele więcej, bo 26 linii w stałym układzie, ale jest zdecydowana różnica w wielkości pracy przewozowej. Przewijające się nieraz propozycje pod 290-300 brygad na obecnej sieci torowisk należy zdecydowanie traktować jako przewymiarowane, bo wtedy tracimy jakąkolwiek elastyczność w razie potencjalnych awarii taboru, zamknięć remontowych. Z drugiej strony zgoda, że poziom rzędu 270 brygad po otwarciu KST IV jest jak najbardziej pożądany, przy czym torowiska w centrum są faktycznie już na skraju przepustowości rozumianej w ten sposób, że wszelkie zmiany nie dezorganizują całkowicie funkcjonowania komunikacji miejskiej na tych odcinkach.
Być może lepsze 23 linie kursujące co 7,5 minuty niż 24 w obecnym układzie, jednak propozycja użytkownika Szymi zdecydowanie nie należy do tych zakładających 290 lub 300 brygad, a myślę, że po podliczeniu wyszłoby mniej niż optymalne 270 brygad. Przepustowość jest problemem, jednak jedynym rozwiązaniem tego problemu są przystanki 90-metrowe, których niestety chyba nikt nie postuluje.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Ekspert
Posty: 992
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kojak » dzisiaj, 12:49

Przystanki 90m to lekkie szaleństwo, wcale by to nie przyspieszyło wymiany pasażerów. Przecież przejście powiedzmy 30 metrów też trochę zajmuje, szczególnie dla osób starszych.
Przystanki podwójne mają sens przy autobusach, względnie tramwaj+autobus. Przy dwóch tramwajach 43 korzyść byłaby pozorna.

clash
Miłośnik
Posty: 68
Rejestracja: 28 mar 2025, 19:29

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: clash » dzisiaj, 14:29

kucyk pisze: wczoraj, 16:48 Ja się jeszcze zastanawiam dlaczego zrobiono łuki w relacji Meissnera - Al. JP2 skoro żadna linia tak nie pojedzie? Spowalnianie tylko ruchu pozostałych linii tramwajowych na tym skrzyżowaniu.
Równie dobrze można było 50 lat temu zapytać po co łącznik Piastów - Mistrzejowice. A jednak się przydaje. Nie bardzo też rozumiem w jaki sposób mają spowalniać ruch.

kucyk
Ekspert
Posty: 2577
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: kucyk » dzisiaj, 16:19

clash pisze: dzisiaj, 14:29 Nie bardzo też rozumiem w jaki sposób mają spowalniać ruch.
A o ograniczeniach prędkości Waść Pan słyszał? Zawsze jeden kierunek łuków mniej to szybszy przejazd przez skrzyżowanie rozjazdów.

Kojak
Ekspert
Posty: 992
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kojak » dzisiaj, 16:20

kucyk pisze: dzisiaj, 16:19 A o ograniczeniach prędkości Waść Pan słyszał? Zawsze jeden kierunek łuków mniej to szybszy przejazd przez skrzyżowanie rozjazdów.
Przed skrzyżowaniem to się tak rozpędzi....

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 4 gości